Strona główna » Liceum » » Biografie


Postać kobieca XX-lecia Miedzywojennego - Zofia Nałkowska.



Poprzednia praca: Horacy "człowiek śmiertelny, jego czyny bywają nieśmiertelne"
Następna praca: Finanse



Treść: Dwudziestolecie międzywojenne. Kraj jest wolny, prawa wyborcze kobiet zagwaran-towane, a swoboda wypowiedzi twórczej – ogromna. Kobiety nie bez oporu ze strony krytyki literackiej dołączają do czołówki pisarskiej. Wybitność nie wymaga już wyrzeczeń i kamufla-ży. Mogą śmiało posługiwać się kobiecością jako tematem i źródłem natchnienia. Jednym z filarów pisarstwa kobiecego i w ogóle znakomitą postacią polskiej sceny literackiej jest Zofia Nałkowska.
Zofia Nałkowska urodziła się w 1884r. Ukończyła prywatną pensję w Warszawie, na-stępnie studiowała na tajnym Uniwersytecie Latającym. Wraz z pierwszym mężem, pedago-giem i poetą L. Rygierem, mieszkała przez jakiś czas w Kielcach i Krakowie, od 1922 w Warszawie i domu rodzinnym "Górki" pod Wołominem, a także przejściowo pod Wilnem i w Grodnie. W 1922 wyszła za mąż po raz drugi, za byłego bojownika PPS i dowódcę żan-darmerii Legionów J. Jura-Gorzechowskiego, później komendanta Policji Państwowej, z którym rozstała się w 1929. Brała udział w organizowaniu Związku Zawodowego Literatów Polskich, pracowała w Biurze Propagandy Zagranicznej przy Prezydium Rządu i w Towarzystwie Opieki nad Więźniami. Od 1928 była wiceprezesem polskiego PEN-Clubu (funkcję tę pełniła również po wojnie). Współorganizatorka protestów w obronie więźniów politycznych. Od 1933 członkini grupy literackiej Przedmieście oraz Polskiej Akademii Lite-ratury. W czasie okupacji uczestniczyła w podziemnym życiu literackim. Po wojnie posłanka do Krajowej Rady Narodowej. Po wyzwoleniu w Krakowie i Łodzi, od 1950 ponownie w Warszawie. Uczestniczyła w pracach Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich. Od 1945 w redakcji Kuźnicy. W 1947 posłanka do Sejmu Ustawodawczego, w 1952 do Sejmu PRL. Działaczka Komitetu Obrońców Pokoju. Zmarła w 1954r.
Zaczęła pisać bardzo wcześnie, jako dziecko prawie, wynosząc z liberalnego, inteli-genckiego domu kulturę literacką, znajomość języków i kontakty z pisarzami i intelektuali-stami. Debiutem książkowym Nałkowskiej była powieść Kobiety, 1906. Przez kolejnych piętnaście lat pisarka nie zmieniała obiektu zainteresowań: intrygował ją świat kobiet, ich stosunek do rzeczywistości, zawirowań historycznych (Książę, 1907), ich uczuciowość, pod-dana jednak konkretnym uwarunkowaniom społecznym (Rówieśnice, 1909), ich stosunek do sztuki (Węże i róże, 1915). Dwie najbardziej interesujące powieści tego okresu to Narcyza, 1910, podszyta nietzscheanizmem próba zbudowania nowego wizerunku kobiety, oraz inspi-rowany wydarzeniami pierwszej wojny – Hrabia Emil, 1920. W latach dwudziestych i trzy-dziestych zmieniają się wewnętrzne proporcje utworów Nałkowskiej. Pisząc dalej o uczuciach i kobiecości (Romans Teresy Hennert, 1924; Niedobra miłość, 1928; Dom kobiet, 1930; Nie-cierpliwi, 1933; Granica, 1935). Nałkowska uzupełnia portrety intymne o spostrzeżenia psy-chosocjologiczne, zderza wewnętrzną prawdę podmiotu z opiniami innych. skłaniając się ku przekonaniu, że racje są podzielone i niejednoznaczne. Nałkowska instynktownie lękała się ciemnych stron ludzkiej osobowości, mimowolnego lub świadomego okrucieństwa, sadyzmu nierozłącznego z miłością. Nie miała złudzeń, że człowiek w tak samo oczywisty sposób lgnie do dobra i zła. Ten nienaiwny światopogląd sprawił, że pisarka lepiej niż ktokolwiek inny rozumiała mechanizm wojny. Przerażało ja okrucieństwo wroga, ale ani przez moment nie zakładała, ż jest ono niespodziewane, demoniczne. Przeciwnie, było ludzkie, jeśli zważyć, że człowiek jest także okrutny. Wielkim dziełem Nałkowskiej był prowadzony od 1899 roku dziennik, a szczególnie jego część okupacyjna (1939-1945). Podziwiamy po równi heroizm pisarki i doskonałość jej stylu. Twórczość Nałkowskiej nic nie straciła ze swego blasku, prze-ciwnie – dzisiaj na tle opinii o przygodności istnienia zagubienie jej bohaterów wydaje się na wskroś współczesne.
Zofia Nałkowska nie pisze ciałem, jak chciałyby współczesne feministki. Ale czuje ciężar cielesności, egzystencjalne ograniczenia, presję czasu, która przyprawia o niepokój lub szaleństwo, tykający zegar biologii. Odważna i niekonwencjonalna rzadko podejmują czysto filozoficzne roztrząsania. Jej pasją jest egzystencja, przeżywana po wielokroć w aktach co-dziennej percepcji życia, doświadczenie miłosne, poczucie utraty i odrzucenia, podziw dla urody świata, jawna lub ukryta niechęć do wszelkich ideologii pozbawionych prawdy żywej, heroizm wobec historii, budowany jednak inaczej niż w wielu tekstach męskich, nie na płasz-czyźnie wspólnoty ideowej, ale w geście solidarności lub współudziału. Te cechy i wartości: radość życia, miłość, rezerwa wobec ideologii kłócą się trochę z oficjalnym obrazem polskiej kultury, która buduje swą tożsamość poprzez odwołanie się do idei wolności, więzi grupowej, poświęcenia; która ceni raczej publiczne niż prywatne; która na ogół nie umie nadać doświad-czeniu intymnemu rangi metafizycznej....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 1897 , autor: elkakida , Ocena: 25.41

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Postać kobieca XX-lecia Miedzywojennego - Zofia Nałkowska.

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Wojciech Korfanty.
Reymont
Pitagoras.
Henryk Sienkiewicz. (2)
Stanisław Wyspiański. (1)
Władysław Sikorski.
Jeremi Wiśniowiecki.
Jan Kasprowicz i jego działalność w Zakopanym.
Jan Kochanowski. (3)
Mikolaj Rej - biografia.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:


Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 25.41.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2009-04-07 16:46:47
⇒Czytano: 1897
Autor: elkakida


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: